“Hvordan bør jeg prissette meg i oppstartsfasen?”

business pris Mar 23, 2022

Dette er et spørsmål vi får nesten daglig. Og det er et stort spørsmål som avhenger av uttallige faktorer. Det finnes heller ingen fasit, men kanskje noen av disse punktene kan lede deg på riktig vei:

 

📸 Jeg vet at det er ekstra gøy i oppstarten, og du som har en fulltidsjobb fra før trenger kanskje ikke å tjene noe særlig på foto, men om du allerede har vært 8 timer på jobb, er ikke fritiden din bare verdt ENDA mer da?

 

📸 Har du et lite håp om å ha foto som deltids- eller fulltidsjobb i fremtiden? Da anbefaler vi å ha det i bakhodet når du setter prisene dine i dag også. 

 

Dersom du priser deg veldig lavt nå, bidrar du til å undergrave markedet, og det kan det bli vanskelig når du senere må eller ønsker å øke prisene til noe levedyktig. Dersom du etterhvert hever prisene betydelig risikerer du å miste den kundegruppen du bruker tid på å bygge deg opp i da, og du må da starte litt på nytt mtp. etablering av drømme-kunde-gruppen!

 

📸 Trenger du å øve deg? Har du lyst å teste noe nytt? Eller kanskje du bare trenger en større portefølje og flere bilder å vise til?

 

Et alternativ kan være å tilby noen gratis fotograferinger. ​​Du har sikkert hørt oss fraråde gratis arbeid mange ganger, men ingen regel er uten unntak. Det er selvfølgelig innafor, og faktisk helt supert, å jobbe gratis noen ganger. Det som er viktig å huske på ved gratis arbeid er at det må finnes en fordel for den som gjør jobben også. På mitt første foto-oppdrag var det en kjempefordel å slippe forventningspresset, samt å få bilder til porteføljen min.​​Jeg ante ikke hva jeg gikk til. Jeg var supernervøs og usikker på om jeg kunne levere gode nok bilder. Det sa jeg tydelig i fra om til brudeparet slik at det ikke skulle være noen misforståelser når det kom til forventningene.

Dersom fotograferingen går bra kan du tilby modellen/kunden å kjøpe de bildene de liker og har lyst på.

 

📸 Føler du at du ikke er “god nok” til å ta deg greit betalt? Mest sannsynlig er det bare den dumme janteloven som lurer deg, men om du er i tvil prøv dette:

 

Lag deg en prisliste som er levedyktig og som er basert på det profesjonelle fotografer tar og det du drømmer å ta betalt i fremtiden.  Frem til du føler deg “god nok” og trygg på at du kan levere så kan du tilby rabatt på prisene dine og informere om at det kun gjelder nå som du er ny.

Kjør så stor rabatt du bare vil: 20%, 50%, 90%, det betyr ikke så mye. Det viktige er at du forbereder kundegruppen din på at prisene vil stige, og hva som er grunnen til at du har rabatterte priser for øyeblikket.

På den måten kan du fortelle folk hva bilder faktisk er verdt, samtidig som du setter forventningene til senere.

 

Har du tenkt på disse idéene før?

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.